Wzór Pottona

Wzór ten można stosować u osób o wzroście powyżej 150 cm.
wzór Pottona dla kobiet
należna masa ciała [kg] = wzrost [cm] – 100 – (wzrost [cm] – 100) / 10
wzór Pottona dla mężczyzn
należna masa ciała [kg] = wzrost [cm] – 100 – (wzrost [cm] – 100) / 20

 

Krok w stronę dobrej wagi ciała

 

Każdy marzy o pięknej sylwetce, szczególnie gdy zbliżają się wakacje, chcemy wyglądać jak najlepiej. Ale jaką wagę powinnyśmy osiągnąć? Łatwo to sprawdzić obliczając swoje BMI.

Co to jest BMI

BMI (Body Mass Index) to wskaźnik, który pozwala na sprawdzenie ryzyka związanego z wystąpieniem nadwagi, otyłości oraz chorób z nimi związanych, np. cukrzyca, choroba niedokrwienna serca. Jeśli wskaźnik jest powiększony to istnieje ryzyko wystąpienia takich chorób.

BMI jak obliczyć

Za pomącą prostego wzoru matematycznego, możemy sprawdzić jaki jest nasz wskaźnik masy ciała. Wystarczy podzielić masę ciała(kg) przez wzrost(cm) podniesiony do kwadratu. Możemy również skorzystać z internetowych kalkulatorów.

Interpretacja wyników

Według poszerzonej klasyfikacji, stworzonej przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) wyróżniamy następujące wartości:
< 16, 0 – wygłodzenie
16, 0–16, 99 – wychudzenie
17, 0–18, 49 – niedowagę
18, 5–24, 99 – wartość prawidłową
25, 0–29, 99 – nadwagę
30, 0–34, 99 – I stopień otyłości
35, 0–39, 99 – II stopień otyłości
≥ 40, 0 – III stopień otyłości.
Pomimo tego, że BMI jest dość prosty w użyciu to nie uwzględnia indywidualnej budowy ciała. Przykładowo jeśli dużo trenujesz i masz rozbudowaną tkankę mięśniową to Twój wskaźnik BMI może wskazywać na nadwagę lub otyłość, ze względu na to, że masa mięśniowa waży więcej niż tkanka tłuszczowa.